Nama Siti Nurhaliza Jadi Sasaran Berita Palsu

Christiya Dika Handayani | 9 April 2018 | 23:40 WIB

TABLOIDBINTANG.COM - Kabar kurang mengenakkan datang dari diva pop Malaysia, Siti Nurhaliza. Istri Dato Sri Khalid Mohamad Jiwa ini menjadi sasaran berita palsu yang terdapat dalam sebuah blog.

Hal ini diketahui melalui unggahan di akun Instagramnya pada Minggu (8/4). Siti Nurhaliza melampirkan capture berita dengan judul 'Sita Nurhaliza being sued after using illegal information to make millions' atau yang diartikan berarti Sita Nurhaliza dituntut setelah menggunakan informasi ilegal untuk menghasilkan jutaan.

Segera setelah melihat berita ini, Siti Nurhaliza memberikan klarifikasi. Menurutnya, berita tersebut tidak benar sama sekali dan ini terjadi karena kesalahpahaman. Pasalnya, berita dalam blog tersebut merujuk pada nama Sita Nurhaliza. Namun, justru yang ditunjukkan adalah wajah Siti Nurhaliza. Siti juga mengaku saat ini dirinya tidak ada kasus hukum yang membelitnya.

"Berita PALSU ini terdapat di dalam sebuah blog dengan tajuk lain tetapi apabila kita klik PAUTAN YANG BERKENAAN, akan keluar berita yang memaparkan wajah saya dengan ejaan nama Sita Nurhaliza. SAYA DENGAN INI MENAFIKAN SEKERAS-KERASNYA BERITA TERSEBUT (jika dirujuk pada saya). SAYA TIDAK ADA KENA MENGENA DENGAN BERITA PALSU TERSEBUT," tulis Siti Nurhaliza sebagai keterangan unggahan.

Penyanyi yang tengah berbahagia dengan kelahiran putri pertamanya ini mengaku tidak tahu maksud dan tujuan pemberitaan tersebut. Kendati demikian, Siti Nurhaliza berharap agar berita itu segera dicabut. Jika tidak, Siti tak segan-segan menempuh jalur hukum.

"Apakah tujuan yang cuba dibuat oleh pihak yang menulis berita tersebut, saya tidak pasti namun menggunakan wajah saya dan nama Nurhaliza telah MENGUNDANG KEKELIRUAN DAN MENIMBULKAN PERTANYAAN BANYAK PIHAK mengenai KESAHIHAN berita tersebut. Saya berharap agar pihak yang membuat berita palsu ini segera memadamkan wajah dan nama saya SEPERTIMANA YANG TERTERA DALAM PETIKAN DI BLOG TERSEBUT," lanjutnya.

"Jika perkara ini berlanjutan, saya tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan YANG SEWAJARNYA YANG DIPERUNTUKKAN DI BAWAH undang-undang YANG BERKAITAN," tandas Siti Nurhaliza.

(dika / wida)

Penulis : Christiya Dika Handayani
Editor: Christiya Dika Handayani
Berita Terkait